Första veckan i Nya Zeeland

2010-12-25 - 04:49:26
Ja, nu har jag rest runt på ensam fot i det här landet, så jag tyckte att det var dags för ett nytt inlägg.
Simon är nu officiellt utskriven från bloggen och jag fortsätter jobbet. Tack igen för en bra resa!
Passade även på att ladda upp en ny profilbild med den luffigaste bilden på mig själv jag kunde hitta. Verkar vara lite krångel att se den, men det ger sig väl.

Föga förvånande har jag varit värdelös på att ta bilder, men frukta inte! Jag har inte gjort så mycket ändå.
Just nu njuter jag mest av möjligheten att bara driva runt, har liftat de sista 30 milen och sovit ute några dagar.

Och det är väl så jag har tänkt att spendera den närmsta tiden framöver också!
Lifta runt, träffa sköna människor, sova under bar himmel.
Måste säga att den totala avsaknaden av tidskrav är vansinnigt befriande. Inga tider att passa, inga bussar/tåg att boka, inga hostelnätter att boka i förväg.
Hinner jag inte till mitt dagliga mål kan jag bara slå upp mitt lilla tält, laga min middag på gasolköket och fortsätta nästa dag.

Så till vad som har hänt.
Ankomsten till Auckland gick fint, hittade hostel snabbt och gjorde mest ingenting den dagen.
Dagen efter tog jag en promenad runt stan och sprang ganska direkt in i en Hare Krishna-parad.
Då de, som de alltid tycks göra, delade ut gratis käk efteråt hängde jag kvar och deltog.


Hare Krishna! Glada munkar.



Även krishna-smurfen var på plats för festligheterna.



Sedan bokstavligen släpade vi runt på det portabla templet.


Strax efter paraden var klar och gratismaten var uppäten började det spöregna så jag begav mig mot hostel-sängen.
Dagen därefter tänkte jag gå på en långpromenad men hann bara se en bit av hamnen och en liten park innan det började spöregna (igen). Bestämde mig för att gå tillbaka och slappa resten av dagen för att ta nya tag dagen efter.

Så väl dagen efter spöregnade det givetvis fortfarande, men jag bestämde mig för att gå ändå.
Efter någon timmas vandrande skuttar en glad japan fram till mig och börjar stoja något obegripligt. Trots bristen i kommunikation hakade han på och stojade mest hela dagen, ville leka lekar i vattenpölar och dyligt skoj.
12 timmar vandrade vi runt, skum dag men kul.


pga regnet är detta den enda bilden som blev den dagen efter mycket tjat från japansnubben om att göra en "Y-pose"


Sista dagen i Auckland gick mest åt att hitta billigt färdmedel till sydön. Buss till Wellington vart det.


Sky Tower, Auckland



Läskig, gigantisk jultomte mitt i centrala Auckland.

Bilder från resan till Wellington finnes ej, men kan väl sammanfatta det med kullar och får.
Tog in på ett hostel ett par nätter och gick dagen efter på nationalmuseet "Te Papa". Inte jätteintressant, men helt okej ändå.
På kvällen vart det fest i källaren på hostelet jag bodde på.

När jag vaknar upp dagen efter har någon stulit mina blöta, illaluktande byxor! Inte rumskamratens laptop (som låg framme) och inte min netbook, men ett par halvmögliga byxor?
Hade redan tänkt att slänga dem, så det var ju ingen större förlust. Gick ut för att handla ett par nya byxor och gick sedan på mini-trek på det lilla berget i utkanten av staden.


Utsikt över Wellington från Mount Victoria



En av inspelningsplatserna från Sagan om Ringen-filmerna. Creds till den som kan gissa vilken scen.

Nästa dag tar jag färjan till sydön. Dessvärre var det en nattfärja så möjligheterna till att hitta hostel var lika med noll.
Turligt nog hittar jag en backpacker i samma sits (utan bil/bostad) så jag frågar honom om han vet något ställe att sova på.
Han berättar för mig att det är hans fjärde gång i Nya Zeeland och de tre sista gångerna (totalt cirka 4 år) har han spenderat max en handfull nätter på hostel och dessutom inte betalat en krona på transport (över land). Han hade förstås tänkt sova ute i en närliggande park.

Själv var jag ju inte särskilt imponerad av Nya Zeeland så långt, så jag hängde på snubben med koll för att lära mig ett och annat om hur man reser i det här landet.


Ett inte så lyckat försök att fotografera den underbara sovplatsen

Efter ett tips från Steve (snubben med koll) om nationalparken Abel Tasman sätter vi målet på det.
Nu börjar vi även gratis-resandet - lifta!
Skillnaden mot att lifta i Sverige är som dag och natt. En halvtimme räcker definitivt för att få lift här, och kul är det!
30 mil har jag liftat hittils och det råder ingen tvekan om att fortsätta med det.

Efter några dagar på vägarna tillsammans tar jag farväl av Steve och tar in på ett hostel i Motueka, för att säkert ha tillgång till wifi och Skype över julen.


Steve the hitchhiking fisherman


Nu när julafton är passerad väntar jag bara på morgondagen ska komma och affärerna öppna.
Utrustning för fortsatt liftande och utomhus-sovande är inhandlat, bara matproviant som saknas.

Vad som väntar är en 3 -5 dagar lång vandring i Abel Tasman (nationalparken).
Om jag hinner åker jag ned till Christchurch över nyår, annars spenderar jag gladeligen nyårsafton i bushen.

Nästa inlägg kommer när jag råkar passera en stad/by som verkar schysst!

Tills dess,

God jul och gott nytt år!
Postat av: Freddie Mercury

Låter som rena meckat för backpackers, blir ju faktiskt lite avis på att allt verkar vara i princip gratis! ha det fortsatt gött!

2010-12-27 - 01:18:57
Postat av: veronica

visst är bilden (lotr) från där dom gömmer sig från nazgûlerna? när dom ska lämna teh shire? det jag tänkte på iaf :3

coolt hursomhelst.

verkar som om det har vart helt underbart, rolig läsning! :)

<3

2011-01-02 - 22:36:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0