Chiang Mai - Bland tigrar och buddhister

2011-03-14 - 18:58:58
Mycket sen sist nu! Efter att inte vara allt för imponerad av södra Thailands paradisöar översvämmade med fulla turister bestämde jag mig för att bege mig mot norra Thailand - Chiang Mai.
Först bussresa med plågsam thai-rock på högsta volym till ett Bangkok i sitt vanliga stök bland skamlösa prostituerade och påflugna kostymförsäljare. In med visumansökan för Indien (och Laos), ut på några öl med ett par trevliga australiensare och sedan vidare på ett sjukt trevligt 17 timmars natt-tåg.
Liten hytt för två med nedfällbara sängar, helöppningsbara fönster, vacker natur och skramlig tågvagn. Tokbra!




Väl framme och incheckad träffade jag en urtrevlig thailändsk snubbe som jobbar som Muay Thai-lärare i Melbourne. Tydligen var han hemma för att hälsa på familj och passade på att resa runt samtidigt.
Hur som helst, den här snubben ville visa mig staden så honom hängde jag med under en hel dag.
Först tog han mig till några slags fabriker, en för smycken (fancypancy) och en för mattor.
Intressant, då du får se hela tillverkningskedjan från stenklump till smycke. Blev behandlad som en kändis då man vandrade runt med sin privata guide bland de svindyra rubin-smyckena.



Singh, galen muay-thai-snubbe

Efter den överklassiga visiten drog vi vidare till ett tempel som tar hand om och föder upp tigrar (enligt dem för att skydda arten men förmodligen mest för turism).
En donation på en hundralapp och du får leka med 7 - 16 veckor gamla tigerungar, mata småttingarna med nappflaska om du har tur, samt kela med de äldre tigrarna upp till 2 år.


Jag och 16 veckor gamla Cheba (något liknande)



Bland bamsingarna


Häftig upplevelse! Tror inte mycket kan bli sötare än att mata en 7 veckor gammal tigerunge med nappflaska.
Och till de som har hört talas om de här tigertemplen; tigrarna är inte drogade. Detta är alla unga tigrar uppväxta i fångeskap med tränare hela sitt liv. Var också medveten om att du inte ens får träffa de tigrar som är över 2 år.
Sen vad man tycker om tigrar i fångeskap är ju en annan fråga.

Efter kelandet drog jag och Singh vidare till en bergs-stam, kända för sina långa, guldrings-beklädda halsar.


Galet. Någon påstod att damen här skulle kola vippen om hon skulle ta bort ringarna.


10 kilometer och 2 öl senare var klockan sent och dagen efter var det dags för en 3 dagar lång trekkingtur.
Upp igen klockan 8 för att möta upp med ett tiotal glada backpackers för 1,5 timme skumpig biltur till nationalparken Doi Inthanon.
Först upp en riktig turistfälla - elefantridning!




Färdkost till kaptenen!


Som sagt, kändes väldigt mycket som en typisk turistfälla men jag har aldrig suttit på en elefant förut så lite ballt var det ändå.
Efter elefanterna vart det ett par timmars vandrande till ett svalkande vattenhål där vi tog oss ett snabbt dopp och vandrade sedan vidare förbi vattenfall, genom skogssnår och över kullar till vårt slutliga mål för natten.






Övernattningsplats första natten



Underhållningen för kvällen; guiden och kocken sjungandes västerländska hits med texter på påhittad engelska.
Riktig kumbaya-kväll med allsång och historier.
Guiden vi skulle komma att ha andra dagen hade skrapat ihop en riktig festmåltid också må ni tro, myrägg-omelett!
En vanlig omelett alltså, fast fyllda med myrägg. Knepig konsistens, men annars helt okej faktiskt!

Nästa dag var det dags att splittra det glada gänget, då vissa hade valt två dagar och vissa tre.
Efter alla i två-dagars-gänget hade stuckit var vi bara 4 plus guide kvar. Trist, men det var riktigt trevligt ändå.




Andra dagen var riktigt bra, mest pga våran guide (vi bytte från första dagen) som det märktes att han var uppväxt i området. Målet andra dagen var faktiskt hans hemby där han växt upp. På vägen kunde han tvärt stanna och peka mot något som krävde lång tid för oss andra att se, även med hjälp av hans pekande. Imponerande man!
Dagen gick mest åt till vandring, men vi passerade en fantastisk vy som var oerhört storslagen i den blodröda soluppgången dagen efter.
Kvällen gick åt till ordlekar, gåtor och hemmagjort ris-vin i en tokmysig liten by.




Karen village, Doi Inthanon

Sista dagen vart det inte mycket vandrande. Ett par timmar ned till ett vattenfall där det blev sol och dusch, sedan vidare till avslutningsfesten, bambu-rafting!
Riktigt kul, flöt runt på en liten flotte och hela grejen var typ att få alla andra att trilla i floden. Detta givetvis med barer längs floden.
Förde verkligen tankarna till tubing som Laos är känt för.





Efter en riktigt trekkingtur var det dags för något helt annat - meditations-lektion!
Jag har under ett ganska bra tag nu försökt lära mig en meditations-teknik vid namn Anapanasati, vilket innebär koncentration på en hög nivå där du endast fokuserar på din andning och tänker ingenting.
Dock har jag aldrig haft någon lärare, så en meditations-lektion med en buddist-munk tyckte jag var på sin plats.
Hade tidigare träffat en amerikan som är insatt i sådant som hjälpte mig med kontakter och sådär, så för mig var det bara att masa sig till templet i fråga och sätta mig ned med en tolk och en munk.

Lektionen var så givande att jag bestämde mig för att spendera resterande dagar i Thailand med en så kallad meditations-reträtt.
Kort och gott: 4 dagar i total tystnad, ca 6 timmars meditation per dag.

Templet där jag spenderade mina 4 dagar i tyst meditation

Väl klar med min lilla reträtt drog jag till Laos.
Plockade upp passet på morgonen som hade levererats till hotellet efter visumansökningar och upptäcker till min förfäran att mitt thailand-visum gick ut för tre dagar sedan!
Ändå ringde jag agenturen som hjälpte mig med ansökningarna och kontrollerade långt i förväg att mitt visum skulle räcka.
Det gick bra dock, fick betala 100 SEK per dag i straffavgift men sen var det inget mer med det.

Färdmedlet över gränsen var en två dagar lång båtresa från Chiang Kong till Luang Prabang på Mekong-floden.
Tröttnar aldrig på de här flodbåt-resorna, så jäkla mysigt!

Nu är jag alltså i Luang Prabang och har spenderat en dag åt att bara kolla på stan med alla sina tempel (Luang Prabang är Laos gamla huvudstad och är ansett vara "den spirituella huvudstaden" pga sin stora mängd tempel) och på kvällen ta en krogrunda med folk jag träffade på båtresan hit.



Båten till Laos.



Tempel i Luang Prabang



Utsikt från kullen där de givetvis byggt ett tempel (berg är heliga)



Grotta där det påstås att den här snubben spenderade sitt liv.


Nu får det tamejsjutton vara nog för den här gången. Internet är så långsamt att det har tagit mig hela dagen att göra det här inlägget.

Imorgon ska jag iväg till Vang Vieng för landets mest (ö)kända turistmål - tubing!
Mycket har man hört om denna galenskap, har rätt höga förväntningar för detta. Upp till bevis!

Må väl

Fredrik
Postat av: Systeryster

Hej saknar dig massor!!!!! Men är snart bara ett par månader kvar till du kommer hem =0D Hur fan klara du av att va tyst i 4 dagar? jag skulle fått fnatt S bli nu inte nån konstig hippie va!!! ;) Kramkram

2011-03-14 - 19:40:47
Postat av: Robin

Dåligt mäktig soluppgång! Jag hade nog kunnat sitta fast där en bra stund. :)

2011-03-15 - 06:35:36
Postat av: L-E

Undrar om RESLUST behöver mer folk? Det finns en resurs för dom nu. Bra skildringar du får ihop. L-E

2011-03-15 - 07:09:22
Postat av: mamma

Hej!!

Vilka underbara bilder! Det är härligt att läsa vad du skriver och se alla underbara bilder. Du skriver verkligen jättebra.

jag sitter ocg väntar på att få besked om hur Tittis operation har gått. Hör av dej snart!



Puss o kram från mamma

2011-03-15 - 12:40:44
Postat av: Simon

Tigrarna var tuffast!

2011-03-16 - 18:36:44
Postat av: C

Underbar blogg!

2011-04-07 - 22:34:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0