Skydive! Sista tiden i Nya Zeeland

2011-02-10 - 03:33:30
So long, kiwis!
Tack pappa och gunilla för de gångna veckorna tillsammans. Det har varit riktigt kul att träffa er och resa med er.
Hoppas resan hem går bra!

Själv sitter jag på Kuala Lumpurs flygplats och väntar på bäste Hanna Ekström för nästa etapp på en fortsatt underbar resa.
Ska bli riktigt grymt! Mer om det i kommande inlägg.http://publishme.se/1684269/entries/article/new/
Nu till en kort redogörelse för de sista dagarna i landet där under.

I förra inlägget berättade jag ju att jag skulle vandra, och det gjorde vi också givetvis!
Men just nu orkar jag inte, med den här slöa uppkopplingen, ladda upp bilder därifrån.
Finns ju bilder från Abel Tasman längre ned.

Istället hoppar vi direkt till the good stuff - SKYDIVE!
Efter att blivit tvungen att avboka hoppet jag bokade i Abel Tasman blev det i Kaikoura istället.

Kort genomgång på hur hoppet skulle gå till, sen bar det iväg upp mot 4000 meter!


Åååh.. Hopp!



Upp och iväg!



Ett litet steg för människan...



Yee-Haw!



Fick även prova på att själv styra den enkla flygmaskin jag satt fastspänd i.



Till synes något omskakade.


Helt jäkla sinnessjuk upplevelse. Från känslan av att bara vilja komma ut ur planet när en smärre känsla av klaustrofobi drabbade mig av det trånga planet som (enligt mitt huvud) skumpade och for som en vante i vinden - till att få en smärre chockvåg av höjdskräck när dörren öppnades och bara en liten metallplatta skiljde planens "säkerhet" och 4000 meter luft åt.
Väl i luften? Det är något ni helt enkelt måste uppleva själva. Obeskrivligt!

Det finns en video på spektaklet som jag ska försöka få upp när tillfälle ges. Har misslyckats hittils pga slöa uppkopplingar och datatrafikbegränsningar.

Efter hoppet samma dag drog vi ut på något som även de två "förtidspensionärerna" kunde vara med på - valsafari!

Dessvärre var det bara en enda val som befann sig i området, men den såg vi!


Ganska svårt att få en bra bild på bjässen då bara ca 5% av den är över ytan.


Efter vi skådat den gigantiska men folkskygga giganten åkte vi vidare till något som jag vet åtminstone en viss faster skulle bli avundsjuk på.


Delfiner!




Och inte bara ett par stycken - säkert runt ett hundratal, utan överdrift!
Alla lika angelägna om att visa sina partytrick alldeles intill båten. Även en och annan säl deltog i föreställningen.

Efter vi var klara med Kaikoura fick en sista dag runt Christchurch centrum (och en sista solstund på stranden för svennarna) och en en middag på stan avsluta tiden i Nya Zeeland.

Flyget till Auckland var förresten en oväntat trevlig avslutning på resan!
Då det var i princip helt molnfritt ända upp till nordön gick det att se en stor del av ställena man besökt - bergspasset där jag gjorde min tuffa trek i Arthurs Pass syntes tydligt, Kaikoura fick jag även en glimt av, Abel Tasman där jag tog mig igenom århundradets värsta storm. Farewell Spit, där vi någon vecka tidigare haft en ridtur. Färjan mellan nord och syd, det vulkaniska Rotorua och till slut Auckland, med minnen framförallt från Mt Smart Stadium (Big Day Out).

Tack igen till min kära fader med sambo gunilla för ett par riktigt trevliga veckor.
Ses till sommaren!

Vädret här är mulet, men ändå 32 grader varmt. Kan bara föreställa mig hur varma de soliga dagarna kommer att bli..

Tills nästa gång - simma lugnt!

... och förresten, jag vet att det är ganska många som läser men ingen kommenterar! Vore kul om fler av er kunde bemöda sig med att åtminstone säga hej. Klicka bara på "kommentera" under inlägget.

Och just det, falköpingsbor. Akta er på vägarna! Enligt mina rapporter ska det vara en galen man i medelåldern som kör på fel sida av vägen.
Postat av: Thea

Hej hej!

Första gången jag läser här, va kul de måste va o resa runt så mkt! Hoppas allt är bra med dig! Kram thea (joanna)

2011-02-10 - 08:50:00
Postat av: wass

Tja Svalin! Fan va avis jag blev på det hoppet! Ha en fortsatt trevlig resa.

2011-02-10 - 09:37:26
Postat av: Mr Musch

Jag skulle ha dött, jag fick typ småpanik när jag åkte Fritt Fall på Grönan!

2011-02-10 - 13:56:09
Postat av: Anonym

Hem resan gick bra. Tack själv för dessa trevliga veckor. Ha det så gott på dina fortsatta äventur. Pappa o Gunilla.

2011-02-12 - 07:57:52
Postat av: Karin Wegstedt

Vad spännande din blogg verkar vara. kommer definitivt läsa dina inlägg igen! :p Hoppas du har en trevlig dag :)

2011-02-24 - 00:24:24
URL: http://jade.se/reseerbjudanden

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0