Similan Islands, Dykcertifikat!

2011-02-26 - 12:34:47
First of all, if my american diving-pals read this, thanks for the awesome dives together and I hope you enjoy the rest of your holiday!
Feel free to leave a note if you have trouble understanding my swedish or just to leave a greeting. :)

Så åter till er där hemma.
Ville bara kort och gott meddela att jag nu är PADI-certifierad för dyk på öppet vatten på upp till 18 meters djup!

Efter en hel dags letande runt stan beslutade jag mig för en firma där de hade en 3 dagars-kurs för inte allt för galet dyrt.
Värt varenda krona var det dock, snacka om storartat första dyk!

Dessvärre blev det inga undervattensbilder, så får väl redogöra i text.
Första dagen gick åt till att göra teori och pool-dyk. Lååång dag men teorin var väldigt enkel så det gick fint.

Så, redan andra dagen var det dags för dyk på ett av världens bästa dykvatten!
Som om det inte vore nog så hade jag turen att få följa med på manta-expedition. (djävulsrocka)
Det är alltså världens största rocka vi snackar om, som redan som nyfödd är 1,5 meter bred.

Efter några snabba övningar gick vi under och ned på ungefär 8 meters djup.
Inte ens 5 minuter hann gå innan man såg något stort, platt komma svävande graciöst.
Helt jävla otroligt, om ni ursäktar ordvalet!

På vår dykplats var det inte mindre än 4 fullvuxna rockor, som alla var oerhört nyfiken på de nykomlingar som simmar omkring.
Tydligen älskar de dykare, då de är förtjusta i bubblorna.
Dessutom känner de av magnetfälten från undervattenskamerorna, så speciellt runt de var de extra måna om att visa upp sig, precis som om de visste att de skulle vara med på bild.

En helt obeskrivligt häftig känsla som jag sent kommer glömma.
Speciellt ett tillfälle under det absolut första dyket när den största, ca 7 meter breda (!) rockan svepte precis över mitt huvud, så nära att jag hade kunnat röra den om jag så ville (vilket vi strikt blev förbjudna att göra då det är skadligt för djuren).

Det var i princip så de övriga dyken såg ut också, fast jag kan glatt meddela att mitt absolut första dyk också var det absolut häftigaste, inte bara för att det var mitt första utan för att det var bäst sikt och en riktigt intim nära-inpå-upplevelse med djävulrockorna.
Och då har jag inte ens börjat tala om de tusentals andra märkliga, färgranna fiskar och knasiga koraller som man såg i omgivingen.


Dykbåten vid Koh Bon


ä
Stulen bild på en av djävulsrockorna i Koh Bon



Ombord på dykbåten



Geared up!



Instruktör Yukka, kurskamrat Brad, Jag och chefen (som jag givetvis glömt namnet på) för dykfirman.


Och det är vad jag tänkte bjuda på den här gången. Hade jag haft tid hade jag skrivit mer detaljerat om en helt otrolig upplevelse, fråga på om ni vill veta mer.
Något som bara måste upplevas någon gång i livet.

Blubb blubb tills vidare!
Postat av: L-E

Blubba vidare du! Skulle nog våga detta till skillnad från steget på 4000m höjd. Här hemma börjar tempen vissa dagar klättra över 0-strecket. Mina blå var väl på vid mötet med rockorna? L-E

2011-02-28 - 07:46:15
Postat av: erika

hej jag undrar vad företaget hette? vill med ta dykcetrifikat och det verkade inte ta så lång tid för din del...mvh erika

2011-03-28 - 19:27:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0